שיעור במסחר: מהו מדד הפחד

עבור העוסקים בסחר במניות ישנם מספר מדדים המסייעים בקבלת החלטות כגון האם לקנות או למכור מניה מסוימת, ובאיזה תזמון. מדדים נפוצים כאלה הם מדד ת"א 35, מדד שארפ, מדד הנאסד"ק ואחד הבולטים בהם – מדד VIX המכונה גם מדד הפחד. מדד הפחד נקבע לפי חישוב התנודתיות בשעריהן של אופציות הנסחרות על מדד S&P 500, ומשקלל את סטיית התקן במחיריהן של אופציות מסוג CALL ו-PUT. למעשה, מדד הפחד מבטא את רמת התנודתיות הצפויה בשוק ב-30 הימים הקרובים ביחס למדד S&P 500.

 

מדוע מדד הפחד נקרא כך?

מטרתו של מדד הפחד היא לבטא את הפחד של משקיעים מפני תנודתיות חדה – כלומר, שינויים קיצוניים במחירי מניות הן כלפי מטה והן כלפי מעלה. המדד מודד את מידת התנודתיות, ולפיכך יש הסוברים שהוא מסייע לחזות את התנהגות המשקיעים בתקופה הקרובה. אחרים סוברים כי מדד זה מייצג רק את מה שקורה בשוק ברגע זה, ולא צופן פני עתיד.

 

מדד הפחד – למשקיעים חסרי פחד

השקעה במוצר העוקב אחרי השווי ההוגן של מדד הפחד מתאימה בעיקר למשקיעים המוכנים לקחת סיכון ולקפוץ למים בזמנים בהם התנודתיות גבוהה כאשר אחרים מעדיפים לא להסתכן. לפיכך, זה פחות מתאים למשקיעים הנרתעים מסיכונים ולמשקיעים מתחילים.

 

מדד שארפ

בניגוד למדד הפחד המודד את שיעור התנודתיות, מדד שארפ בוחן ביצועים של תיקי השקעות. מדד זה פותח על ידיד הכלכלן זוכה פרס הנובל לכלכלה וילאם שארפ בשנת 1966, ובוחן מהו הרווח שהניבה מניה מסוימת בניכוי עלות הסיכון מהמניה. מדד גבוה עבור מניה מצביע על כך שמדובר במניה רווחית, וכן ההפך.

 

כיצד מחושב מדד שארפ?

קיימים מחשבונים שיוכלו לחשב באופן פשוט את מדד שארפ. אם אתם מעוניינים בכל זאת לעשות את החישוב בעצמכם, אלה הם שלבי החישוב:

  1. יש לחשב את התוחלת של ההפרש בין התשואה מהנכס המדובר מינוס תשואה מנכס חסר סיכון.
  2. יש לחשב את סטיית התקן של עודף התשואה על פני הנכס המדובר.
  3. יש לחלק את התוצאה מסעיף 1 בתוצאה מסעיף 2.

 

במה מסייע מדד שארפ?

היתרון המרכזי של מדד שארפ הוא שהוא מספק את התמונה המלאה לנכסים. מדד שארפ מתייחס הן לסיכון והן לתשואה הצפויה, זאת בניגוד למדדים אחרים המתייחסים לסיכון או לתשואה וכך מספקים תמונת מצב חלקית. למשל, מדדים הבוחנים תנודתיות של נכס מסוים מתייחסים לסיכון ולא לתשואה; מדדים המשווים נכסים בהתאם לתשואות שלהם מתייחסים לתשואה ולא לסיכון. מדד שארפ מתייחס גם לזה וגם לזה.

 

חסרונות מדד שארפ – תמונה לא מדויקת בחישוב תשואה שלילית

החיסרון המרכזי בשימוש במדד שארפ הוא במקרה בו מנסים לחשב תשואה שלילית. אם התשואה שלילית במיוחד, נקבל ערך גבוה במדד (כלומר, לפי המדד הנכס רווחי) על אף שתשואה שלילית במיוחד הינה רעה עבור המשקיע.

למרות חיסרון זה, נעשה שימוש רחב במדד שארפ והוא המוביל לדירוג תיקי השקעות.

מסחר

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מטבעות
טיפים פיננסים
מה עושים במצב בו השוכר לא משלם את שכר הדירה?

אם אתם בעלי דירה בישראל והשוכר שלכם לא משלם את שכר הדירה, זה יכול להיות מצב מלחיץ ומתסכל מאד. חשוב להבין את הזכויות והאפשרויות שלכם לטיפול בבעיה בהקדם האפשרי. במאמר

צינור מרכזי
טיפים
האם תיקון ניאגרה סמויה תעלה את שווי הנכס שלכם?

ניאגרות סמויות משדרגות את המראה הכללי של חדר השירותים והרחצה,ומשום כך הן מהוות מוקד משיכה אטרקטיבי בעבור קונים פוטנציאלים. כל הפרטים אודות תיקון ניאגרה סמויה אשר תעלה את שווי הנכס

שעון ומטבעות
טיפים פיננסים
4 דרכים לרכוש השכלה פיננסית

אתם מאוד מעוניינים לשפר את מצבכם הפיננסי, יש לכם מוטיבציה גדולה ללמידה, אך אתם לא יודעים איך לעשות את זה. אתם שואלים את עצמכם – מה הצעד הבא? איך נוכל