כיצד ניתן להמנע מפשיטת רגל?

פשיטת רגל היא מסלול המאפשר למי שפונה אליו לשקם את חייו, גם כאשר רובצים על כתפיו חובות כבדים. 

ההתעניינות בתהליכים מסוג זה גוברת בתקופות משבר, בזכות היתרונות הנלווים, אך חשוב לדעת כי יש גם לא מעט חסרונות בתהליכים אלה.

 

פשיטת רגל – מה זה?

פשיטת רגל היא הליך משפטי, המאפשר לחייב, אשר לא מסוגל לפרוע את חובותיו, לפתוח דף חדש ולשקם את חייו. יחד עם זאת, ההליך כולל הטלת מגבלות משמעותיות על החייב, מי שמוביל את הליך פשיטת הרגל הם הנושים ומשום כך, רבים מעדיפים להימנע מפשיטת רגל ולבחור בדרכים אחרות.

 

אפשרויות חלופיות לפשיטת רגל

כדי להימנע ממצב של פשיטת רגל, החייב יכול, במקרים מסוימים, ליזום הסדר חובות.

מדובר על אתגר מורכב למדי, הכולל גיבוש הסכם המקובל על כל הנושים וגם משאיר לחייב מספיק כסף כדי לשמור על שגרת חיים סבירה. יחד עם זאת, זהו הסדר שלא תמיד מצליחים להגיע אליו.

חדלות פירעון היא אופציה נוספת העומדת בפני חייבים שאינם מסוגלים לעמוד בחובות שלהם ולא מצליחים לשלם את החובות הכבדים אשר נקלעו אליהם.

למעשה משנת 2019 השתנה שמו של ההליך וכיום הוא נקרא "חדלות פירעון ושיקום כלכלי", שכן המטרה העיקרית של תהליך זה היא להעמיד את החייב בחזרה על הרגליים ולאפשר לו לפתוח דף חדש בחיים.

התנאי לקיום הליך זה הוא תום לב של החייב, כלומר – החייב נקלע לחובות הללו בתום לב ולא בגלל תרמית שביצע, או מעשה בלתי חוקי אחר.

 

למה צריך עורך דין בהליך חדלות פירעון?

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי חל על אנשים שצברו חובות בסכום שמעל 150,000ש"ח.

במקרה כזה, יש להגיש בקשה לפתיחת הליך לממונה על הליכי חדלות פירעון.

אם ההליך מאושר, ממנים נאמן על ההליך אשר תחת אחריותו נמצאים תחומים שונים כמו בחינת המצב הכלכלי של החייב, גביית תשלום דו חודשי, קבלת דוחות תקופתיים על ההכנסות וההוצאות של החייב ועוד.

כמו כן, מוקפאים ההליכים המשפטיים, אשר אינם פליליים, כנגד החייב וכן מוטלות עליו מגבלות שונות.

במקביל, הנושים רשאים להגיש לנאמן תביעות שונות לגבי החוב המצטבר של החייב.

לאחר שנה, הנאמן יגיש לממונה דו"ח מפורט, המשמש בסיס להצעה המושת לבית המשפט לשיקום כלכלי של החייב.

בית המשפט עשוי לתת לחייב הפטר מלא, או לקבוע תוכנית שיקום, אשר מחייבת את החייב להשיב את חובותיו בתוך תקופה של 3 שנים.

 

לסיכום

הליך חדלות פירעון משרת את האינטרסים של החייב, כמו גם את אלה של הנושים ואף את אלה של המדינה, שכן שיקום של החייב ומתן סיוע לצורך חזרה לתפקוד כלכלי, מאפשרת לו להחזיר לפחות חלק מהחובות שלו ולחזור להתקיים בתור אזרח מועיל, המקיים את עצמו ואת בני משפחתו.

זהו הליך משפטי מורכב, שיש לגשת אליו בליווי מקצועי מתאים. למידע נוסף לחצו:

http://mkadv.co.il

 

שופט מרכזי

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עסקים
שיקום חוב

מהו דירוג חוב? דירוג חוב הוא אומדן האם החברה יכולה לעמוד במועד הפירעון שלה – ככל הנוגע לעסקה פיננסית מסוימת עם מזמין הדירוג. דירוג זה שונה מדירוג אשראי כללי הבוחן

עיר מגורים
נדל"ן
היכן יש קרקעות בישראל שעדיין לא הופשרו?

חושבים על להשקיע בנדל"ן, ומחפשים קרקעות בעלות נמוכה עם תשואה גבוהה? קרקעות שעדיין לא הופשרו יכולות להיות אופציה טובה בעבורכם. אבל מה זה בכלל אומר? המשיכו לקרוא את המאמר הבא

אסור בהסכמה
עריכת דין
מהי בעילה אסורה בהסכמה?

במדינת ישראל החוק מתייחס למילה "בעילה" כחדירה לאיבר המין הנשי. כאשר זה מגיע למושג "בעילה אסורה בהסכמה", זה כבר מסבך את הסיטואציה והופך אותה במקצת לבלתי הגיונית. עם זאת, בהחלט